5. Tillgänglig och normkritisk kommunikation

Vår kommunikation, såväl internt som externt, ska motverka fördomar, beteenden, språkbruk och bilder som kan förstärka normer och stereotyper.

Hur vi ska kommunicera finns beskrivet på stadens varumärkesplattforms webbplats under jämlik kommunikation

Vad vi kommunicerar är både en spegling av det vi gör och våra värderingar men också ett verktyg i sig att verka för lika möjligheter.

Så kan förvaltningar och bolag komma igång med åtgärden

  • Öka er kunskap om jämlik och normkritisk kommunikation. Det finns flera material att använda.
  • Granska era bilder, texter och budskap ur ett jämlikhet- och jämställdhetsperspektiv. Vad förmedlar ni?
  • Läs varumärkesplattformen och använd den. Gå till vår varumärkesplattform.
  • Säkerställ att information finns tillgänglig för personer med olika behov och förutsättningar. Vem når ni? Vilka når ni inte?
  • Bjud in olika målgrupper till diskussion och granskning av kommunikationen. Exempel på målgrupper kan vara medarbetare från en annan avdelning, brukare eller en grupp sommarpraktikanter.
  • Repetera de riktlinjer som finns i stadens klarspråkssatsning och stöd varandra i val av språkbruk för att främja ett inkluderande språk. Läs mer om vårt arbete med klarspråk.
  • Gör enkäter, blanketter och undersökningar inkluderande. Exempelvis när vi behöver fråga om könstillhörighet ska det finnas fler alternativ för kön än två̊. Skriv föräldrar istället för mamma och pappa och partner istället för man och fru. Stödmaterial om inkluderande enkäter, formulär och blanketter (pdf 911 kB).

Lärande artikel: Läs mer om att få ökad tillit och förtroende genom normkritisk kommunikation. 

Samordningsansvar

Kommunikationsenheten är samordningsansvarig för åtgärden och planerar att:

  • fortsätta utveckla arbetet med normkritisk, tillgänglig och inkluderande kommunikation och ge stöd till andra i frågorna.
  • lyfta frågan i stadens nätverk med kommunikatörer och se vilka behov som finns.
  • se över och komplettera stadens bildbank med fler normkritiska bilder.

Nathalie Jarnhäll, projektledare på kommunikations- och marknadsavdelningen.
Mejladress: nathalie.jarnhall@helsingborg.se.

Stödmaterial

MN
Maria Nordstrand

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.