5. Tillgänglig och normkritisk kommunikation
Vår kommunikation, såväl internt som externt, ska motverka fördomar, beteenden, språkbruk och bilder som kan förstärka normer och stereotyper.
Vad vi kommunicerar är både en spegling av det vi gör och våra värderingar men också ett verktyg i sig att verka för lika möjligheter.
Så kan förvaltningar och bolag komma igång med åtgärden
- Öka er kunskap om jämlik och normkritisk kommunikation. Det finns flera material att använda.
- Granska era bilder, texter och budskap ur ett jämlikhet- och jämställdhetsperspektiv. Vad förmedlar ni?
- Läs varumärkesplattformen och använd den. Gå till vår varumärkesplattform.
- Säkerställ att information finns tillgänglig för personer med olika behov och förutsättningar. Vem når ni? Vilka når ni inte?
- Bjud in olika målgrupper till diskussion och granskning av kommunikationen. Exempel på målgrupper kan vara medarbetare från en annan avdelning, brukare eller en grupp sommarpraktikanter.
- Repetera de riktlinjer som finns i stadens klarspråkssatsning och stöd varandra i val av språkbruk för att främja ett inkluderande språk. Läs mer om vårt arbete med klarspråk.
- Gör enkäter, blanketter och undersökningar inkluderande. Exempelvis när vi behöver fråga om könstillhörighet ska det finnas fler alternativ för kön än två̊. Skriv föräldrar istället för mamma och pappa och partner istället för man och fru. Stödmaterial om inkluderande enkäter, formulär och blanketter (pdf 911 kB).
Lärande artikel: Läs mer om att få ökad tillit och förtroende genom normkritisk kommunikation.
Samordningsansvar
Kommunikationsenheten är samordningsansvarig för åtgärden och planerar att:
- fortsätta utveckla arbetet med normkritisk, tillgänglig och inkluderande kommunikation och ge stöd till andra i frågorna.
- lyfta frågan i stadens nätverk med kommunikatörer och se vilka behov som finns.
- se över och komplettera stadens bildbank med fler normkritiska bilder.
Nathalie Jarnhäll, projektledare på kommunikations- och marknadsavdelningen.
Mejladress: nathalie.jarnhall@helsingborg.se.
Stödmaterial
- Guide till jämlik kommunikation, finns på varumärkesplattformens webbplats.
- Bildhandbok för genusmedvetna och inkluderande bilder (Gävle kommun, pdf 29,7 MB).
- Alla ska med – En guide för att kommunicera inkluderande (Länsstyrelsen, pdf 1,9 MB).
- Vem är normal? Normkritik och webbpublicering (Göteborg.se, pdf 1,2 MB).
- Att skriva rättighetssäkrade texter (pdf 551 kB).
- Rapport: Ungas rätt till information och inflytande i Helsingborg (pdf 3 MB).