Uppföljning
Efter att projektets resultat har integrerats i verksamheten är det dags att följa upp effektmålen.
Det är projektägaren som beslutar när, hur ofta och av vem uppföljningen ska genomföras.
Effekter uppstår i användandet. Ansvaret för att önskade effekter verkligen uppstår ligger därför hos chefer och medarbetare i den verksamhet som ska förverkliga förändringen. De personer som till exempel ska tillämpa ett nytt arbetssätt eller använda ett nytt systemstöd är avgörande för om projektet ger effekt.
Vi mäter effekterna av projektet för att säkra värdet och att detta kvarstår över tid. Det förutsätter ett långsiktigt perspektiv då det kan ta tid att förverkliga effekter. Vi behöver hålla i användandet och fortsätta följa upp för att få största möjliga utväxling av projektet. Om projektet innebär ökade kostnader i berörd verksamhet behöver vi följa upp dessa i förhållande till den prognos som projektet tidigare gjort.
För någon som varit djupt involverad i projektet, till exempel projektledare eller projektgruppsmedlem, kan det vara svårt att vara objektiv i genomförandet av en uppföljning. Det är därför rekommenderat att någon annan gör uppföljningen, antingen någon från en annan avdelning eller förvaltning, eller någon utomstående.
Öppna mall – Uppföljning (docx, 58 KB)
Öppna mall – Följa upp effektmål och kostnader (xlsx, 35 KB)