Organisation
Här presenteras organisationen för stadens arbete med dataskyddsfrågor.
Här presenteras organisationen för stadens arbete med dataskyddsfrågor.
I Helsingborgs stad är respektive nämnd och styrelse personuppgiftsansvarig, vilket framgår av respektive nämnds reglemente. Vidare är varje bolag och kommunalförbund personuppgiftsansvarig inom sitt verksamhetsområde.
Den personuppgiftsansvarige ansvarar enligt reglementena för att:
Kommunfullmäktige har uppdragit åt kommunstyrelsen att ha en samordnande roll i kommunens övergripande arbete med frågor om personuppgiftsbehandling och dataskydd. Stadsjuridiska enheten ansvarar för att fullgöra uppdraget.
I varje nämnd eller styrelse ska det finnas en samordnare för dataskyddsfrågor som svarar för interna frågor om personuppgiftsbehandling. Även i stadens helägda bolag bör samordnare finnas. Samordnaren ska minst ansvara för följande uppgifter:
Du hittar kontaktuppgifter till samordnaren på din förvaltning här.
Varje nämnd ska utse ett dataskyddsombud. Dataskyddsombudet ska självständigt övervaka och kontrollera att den personuppgiftsansvarige följer dataskyddsförordningen och angränsande regelverk och därtill ansvara för följande:
Dataskyddsombudet utses genom beslut av nämnden. Integritetsskyddsmyndigheten ska informeras när ett nytt dataskyddsombud utses.
För att komma i kontakt med dataskyddsombudet mejla dataskyddsombud@helsingborg.se.
Helsingborgs stad har ett nätverk för dataskyddsfrågor. Stadsjuridiska enheten är sammankallande samt ansvarar för att leda och driva stadsgemensamma frågor i nätverket. Nätverket består av representanter från stadens samtliga förvaltningar och helägda bolag samt medarbetare med kunskap inom IT och säkerhet.