Jag vill visa min film
Här kan du läsa vilka vilka plattformar vi har för våra filmproduktioner. Vilken plattform passar just din film bäst?
Förutom publicering i sociala medier eller på digitala skärmar är det vanligt att våra produktioner också får en hemvist på någon av de digitala plattformarna Youtube och Vimeo.
Enkelt uttryckt kan man säga att Youtube har mest fokus på att göra tittandet så smidigt som möjligt för slutanvändaren, medan Vimeo erbjuder fler kreativa och praktiska möjligheter för oss producenter. För både Youtube och Vimeo har staden ett övergripande konto som kan användas av samtliga av stadens förvaltningar.
Dessutom publiceras filmer ofta på Facebook, Instagram eller digitala skärmar runt om i staden.
Allt som publiceras i stadens övergripande kanaler ska hålla en hög kvalitet och följa stadens varumärkesprofil.
Det är redaktionen som publicerar de flesta filmerna på plattformarna men kommunikatörer i organisationen kan också publicera utifrån en dialog med oss. Det handlar både om att säkerställa kvalitet och om publiceringstakten, så att det blir ett bra flöde i kanalen.
Så får du fler att titta på din film
- En film – ett budskap. Flera budskap – flera filmer.
- Kom till poängen ganska raskt. Inte för mycket förklaringar och bakgrundsfakta utan mer rakt på. Låt tittaren snabbt kunna avgöra om hen vill titta vidare.
- Ha gärna något överraskande, tankeväckande, känslomässigt i starten, som griper tag i tittaren för att behålla det intresset genom hela filmen. Men avslöja inte allt på en gång, försök göra tittaren så pass nyfiken att hen vill titta klart.
- På Facebook och andra sociala medieplattformar tittar de flesta bara en kort stund, försök fånga mottagaren på de första 10-15 sekunderna om det är där din film ska publiceras.
- Om du har personer som pratar eller intervjuas i filmen, gör det tydligt för tittaren varför den här personen är med och vad hen tillför filmen. Använd namnskyltar.
- Använd klarspråk i din film. Ett bra riktmärke är att skriva eller prata så att en tolvåring skulle kunna förstå. Det är ett bra riktmärke för att göra filmen så tydlig och tillgänglig som möjligt.
- Behöver du förmedla mer utförlig information och detaljer? Gör det i textform på plattformen där du publicerar filmen.
- Du behöver inte tänka att filmen måste vara kort, men den måste vara intressant genom hela sin längd.
- Säkerställ att din film är gjord i ett format som passar på den plattform där den ska publiceras så att den ”passar in” i kanalen och att den heller inte beskärs så att den ser konstig ut.