När du blir kontaktad av medier

Här kan du läsa hur vi jobbar med stadens presskommunikation och hur du gör när du blir kontaktad av medier.

Media har uppgiften att berätta, informera och granska. Men media är också en chans att ge din egen bild. När du kontaktas är det förmodligen för att du har sakkunskap, eller för att du är ansvarig för en viss verksamhet. Du har då en chans att fördjupa medias, helsingborgarnas och resten av världens kunskap om ditt och din organisations arbete.

Läs på och ställ frågor till dig själv

Det är lättare att vara öppen och självsäker om du är förberedd och påläst i det som diskuteras. Om du vet att media kommer att ta kontakt, bör du förbereda dig. Detta genom att ställa dig själv de frågor som media vill ha svar på, inte minst de frågor som kan vara svåra för dig.

Ännu viktigare är att fundera kring vad du vill berätta. Det är en möjlighet att tydliggöra vad vi arbetar med och vad vi står för. Om det nu är du som ska svara, fråga dig om någon ska vara med som stöd under sam- talet? Finns det kommunikatörer i din organisation – använd dig gärna av dem.

Tänk större, tänk flera och kommunicera mera

Involvera din verksamhet genom att berätta om intervjun innan de läser den i tidningen. Då kan du även internt ge din bild.

Lathund

Syftet med lathunden är att bli ännu bättre på att hjälpa media med svar på deras frågor. Tänk även på att du har en grundlagsskyddad rätt att prata med media.

När du blir kontaktad av media, fråga efter:

  • Journalistens namn.
  • Vilken redaktion han eller hon representerar.
  • Vad han eller hon vill diskutera eller fråga om.
  • Hur informationen ska användas; intervju eller bakgrundsinformation.

Be alltid att få ringa upp:

  • Fråga efter telefonnummer och/eller mejladress.
  • Fråga när han eller hon måste ha ditt svar.

Innan du svarar journalisten:

  • Fundera på om du är rätt person. Om inte; kontakta rätt person.
  • Rådgör gärna med kommunikatör eller pressansvarig före samtalet.
  • Kolla de fakta du kan behöva.
  • Formulera vad du vill säga, med konkreta exempel på vad du menar.
  • Fundera på vilka som bör informeras om att du intervjuas.

Under press/intervju:

  • Ta god tid på dig. Tänk efter innan du svarar och fråga om, när du inte förstår frågan.
  • Var aktiv för att få fram det du vill säga.
  • Ge konkreta exempel som förklarar vad du menar.
  • Undvik fackspråk.
  • Håll dig till fakta. Om du inte vet, säg det. Spekulera eller gissa aldrig.
  • Prata inte om saker som ligger utanför ditt ansvars- eller kompetensområde.
  • Var trevlig och samarbetsvillig.
  • Låt dig inte provoceras utan var professionell.
  • Försök inte vara rolig eller sarkastisk.
  • Intervjun pågår tills dess att journalisten lämnat platsen.

Efter press/intervju:

  • Be att få ta del av dina citat – det får du alltid.
  • Erbjud dig även att läsa hela texten för att undvika missförstånd – det är helt upp till journalisten.
  • Ha enbart synpunkter på eventuella felaktigheter i texten.

Helsingborgs stads pressmeddelanden

Du hittar Helsingborgs stads pressmeddelanden på helsingborg.se.

Behöver du hjälp med att skriva pressmeddelanden?

Hitta en kommunikatör på din egen förvaltning.