Jag vill göra en egen film

Här får du lära dig vad du ska tänka på kring innehåll och målgrupp, hur du planerar din filmproduktion, hur du väljer och anpassar filmen till olika plattformar samt vilka lagar som du måste ha koll på. Här finns också praktiska tips kring utrustning för film samt hur du får så många som möjligt att titta på din film.

Fråga dig när och var en film kan göra störst skillnad och generera mest nytta för mottagaren. Hur bidrar vår film till att ha kundens fokus och att vi når stadens målsättningar? Ta hjälp av en kommunikatör på din förvaltning för att komma fram till om en film är det bästa sättet att uppnå det du vill (om du inte själv är kommunikatör det vill säga). Hitta en kommunikatör på din egen förvaltning.

Du som kommunikatör behöver ta ställning till om du ska göra produktionen själv eller om du ska köpa in den av ett externt företag.

Innehållet ska vara relevant för mottagaren

  • Ha endast ett budskap per film!
  • I en film är ett innehåll som är lätt att förstå och som mottagaren upplever som relevant alltid a och o.
  • Ett enkelt språk är en förutsättning för att lyckas.
  • Det måste också vara ett innehåll som går att berätta i rörliga bilder utan att alltför mycket behöver förklaras och gås in på i detalj.
  • Ett bra innehåll utgår alltid från någon form storytelling och låter berättelsen följa tittaren genom hela filmen.
  • Det måste finnas något konkret att visa tittaren, något där en film tillför ett mervärde jämfört med en stillbild eller en text.

Varför behövs filmen, vem ska titta på den, var ska den visas och hur ska den visas?

Planera din produktion! Innan du påbörjar en filmproduktion är det viktigt att du ställer dig själv, eller den som vill beställa filmen, följande frågor:

  • Vad är syftet med den här filmen, varför vill vi göra den?
  • Vem ska titta på den?
  • Var ska den visas?
  • Hur ska filmen visas, är det en livesändning eller en förinspelad film?

Fyra nivåer av film: från proffskamera till mobiltelefon

Personuppgifter, upphovsrätt och tillgänglighet

Oavsett på vilken plattform din film ska publiceras måste du säkerställa att de som medverkar i filmen är medvetna om sin medverkan.

När filmer publiceras i sociala medier innebär det också att eventuella personuppgifter som de innehåller överförs till tredje part, det vill säga det företag som driver det sociala mediet. Publiceringen på sociala medier innebär i de flesta fall också att personuppgifterna överförs till USA. Detta gäller oavsett om din film ligger osynlig, det vill säga olistad eller om den är sökbar på exempelvis Youtube, eller om du publicerar den i en sluten grupp på Facebook. Läs mer om personuppgifter i sociala medier här.

Du måste också vara säker på att din film inte innehåller upphovsrättsligt skyddat material som staden inte har rätt att använda. Det kan exempelvis handla om musik, bilder eller videoklipp inuti en film som inte får användas hur som helst.

Filmer som laddas upp för att användas på webb måste textas för att göras tillgängliga för fler och vår ambition att texta så mycket som möjligt i samtliga kanaler. Det är bra att texta filmer med tanke på att många tittar utan att ha ljudet påslaget och riskerar att missa ett viktigt budskap. För livesändningar finns inte kravet på textning, men enligt lag ska materialet textas i efterhand om det ligger kvar längre än 14 dagar. I nuläget har vi ingen lösning på hur detta ska genomföras inom Helsingborgs stad utan gör en bedömning av vad som är möjligt i det enskilda fallet.

Redo att börja filma? Här är tips för dig som själv ska producera film

Här är en lista med praktiska tips för vad som är bra att tänka på när du ska producera en film på egen hand:

  • Innan du sätter igång behöver du ha bestämt dig för vad du ska förmedla i filmen. Oavsett vem eller vad du ska filma är det endast ett budskap per film som gäller.
  • Bestäm dig för vilken kanal eller plattform filmen produceras för innan du sätter igång och utgå ifrån kanalens format och uttryck när du går vidare.
  • Filma på någon lämplig plats som passar innehållet i filmen. Undvik platser som riskerar att ta fokus från det du vill förmedla.
  • Sitt eller stå så att den medverkande/personen i filmen får ljus på ansiktet, till exempel från ett fönster. Ha däremot inget fönster bakom den som intervjuas. Använd gärna lampa.
  • Det är trevligt om det händer något i bakgrunden, men inte nödvändigt.
  • Det behöver inte vara helt tyst omkring dig men inga höga, störande ljud.
  • Om du filmar med mobil, tänk på att hålla mobilen i rätt läge, vågrätt eller lodrätt, beroende på format du vill publicera i. Till Instagram stories ska du filma i lodrätt läge. Tänk på att det är lättare att anpassa bredbilder 16:9 till stående format än tvärtom. Tänk också på att det går att anpassa bredbilder 16:9 till stående format, men att det inte går att göra tvärtom.
  • Använd gärna stativ.
  • Använd mygga eller mikrofon för att få bra ljud. Ett dåligt ljud kommer göra att ingen vill titta på filmen och det är nästintill omöjligt att lösa i efterhand. Gör alltid ett ljudtest innan du sätter igång.
  •  Titta gärna på ”Lilla filmskolan” som skol- och fritidsförvaltningen har tagit fram. Här kan du på ett enkelt sätt lära dig enkla och smarta knep som gör din produktion proffsigare.
  • Och sist men nog så viktigt, lägg dig på en ambitionsnivå som du känner att du klarar av. Det är lätt att ta på sig för mycket så att det blir en större produktion än vad som var tänkt från början.
PM
Petra Marriott

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.