Vanliga frågor om intranätet
På den här sidan kan du hitta svar på vanliga frågor om hur du använder Helsingborgs stads intranät.
På den här sidan kan du hitta svar på vanliga frågor om hur du använder Helsingborgs stads intranät.
Det nya intranätet består av flera olika intranät som hålls ihop av en gemensam startsida (Portalen). De olika förvaltningarna i staden har egna intranät, som du når via intranätsväljaren i toppen av intranätet.
Du kan leta information på intranätet genom att använda sökrutan eller A-Ö funktionen. Använder du sökrutan kan du välja att filtrera söket, till exempel söka efter innehåll eller personer. A-Ö funktionen hittar du upp till på intranätet bredvid ditt namn. Det ger dig möjlighet att söka efter ord som börjar på en viss bokstav. Klicka till exempel på L om du vill läsa om lön. Du kan också välja att söka inom ett bestämt intranät.
Alla dina system finns på intranätets startsida, på Portalen, i menyn ”Mina system” och på din förvaltnings startsida. Tittar du på intranätet i din dator finns menyn till höger på sidan.
Tänk på att du måste vara inloggad på stadens nätverk för att komma åt dina system. Sitter du hemma och jobbar så måste du logga in via Citrix. Saknas det system du söker i listan kan du hitta fler genom att klicka på ”Välj system”. Finns inte ditt system med där heller? Mejla webbredaktionen@helsingborg.se
Du hittar det i menyn ”Välj intranät” i toppen av sidan.
Att kunna hitta kollegor inom staden är en viktig funktion på ett intranät. Ju mer information du fyller i på din profil desto lättare blir det för dina kollegor att hitta dig. Kanske har du en speciell kompetens, som ett språk eller en viss utbildning, som någon behöver. Därför är det bra att du fyller i din profil så noggrant som möjligt.
Nej, det är bara medarbetare i Helsingborgs stad som kan se våra profiler.
Om din roll inte finns med som målgrupp så behöver du inte kryssa i något. Det betyder bara att det inte finns någon information som är specifikt styrd till dig. Det finns information på intranätet som bara är relevant för till exempel chefer eller för kommunvägledare – därför finns dessa att bocka i. Anledningen är att man inte ska behöva se information som inte är användbar för en själv.
Ja. Du kommer enkelt åt det nya intranätet från telefonen eller datorn oavsett var du är. Du loggar in med dina vanliga uppgifter. Vissa delar av intranätet kommer du åt även utan att logga in. För vissa system som lokalbokning eller grupparbetsplatser krävs det att du är inne på stadens nät, då loggar du in via Citrix. Logga in hemifrån här http://login.helsingborg.se.
Intranätet är öppet i enlighet med offentlighetsprincipen. Det innebär att du inte behöver vara inloggad inom stadens nätverk för att se innehållet. Det här gör det lättare för dig att snabbt kolla något på intranätet hemifrån eller från mobilen utan att logga in. Dessutom kan andra som inte är anställda i staden också se innehållet på intranätet. Det är dock möjligt att dölja känslig information och det går inte att söka upp intranätet på Google eller andra sökmotorer.
Även om nyheterna är offentliga på intranätet så är inte kommentarerna offentliga. Man måste vara anställd i staden och ha loggat in på intranätet för att kunna se kommentarerna.
Du kan använda feedbackfunktionen som finns längst ner på sidorna. Då kan du meddela hur vi kan förbättra informationen på intranätet.
Ja du kan ta bort den. Den här inställningen kan du göra på två sätt.