Youtube

Rörlig media utgör en viktig del av Helsingborgs stads kommunikationsarbete. Genom film får vi möjlighet att kommunicera med våra målgrupper på ett enkelt och tilltalande sätt.

Inom staden har vi sedan ett antal år tillbaka en officiell Youtubekanal. I den har samtliga av stadens förvaltningar under åren haft möjlighet att publicera innehåll, oavsett ämnesområde. Youtube utgör också en populär sökmotor, där människor från hela världen söker efter rörligt material inom olika områden. Många hittar också klipp på Youtube via sökningar på Google.

Som Helsingborgs stad använder vi också Youtube internt, men då som en samlingsplats för material som riktar sig till en intern målgrupp, eller för att kunna bädda in film på intranätet. Interna filmer kan bland annat bestå av utbildningsmaterial, information från HR eller andra interna kommunikationsinsatser där. Det är viktigt att vi förstår och respekterar skillnaden mellan internt och externt material när båda delar finns i samma kanal. Även interna produktioner på Youtube ska hålla en hög kvalitet avseende ljud och bild. Enklare produktioner som till exempel filmer till personalsociala aktiviteter läggs inte på Youtubekontot utan kan med fördel spridas via Teams eller andra forum.

Helsingborgs stads guide för rörlig media hittar du här.

Viktigt att tänka på som redaktör för Youtube

  • Allt material som publiceras ska ha en tydlig koppling till Helsingborgs stad. Det får inte råda några tveksamheter om varför materialet finns på en plattform där staden är avsändare.
  • Allt material som laddas upp ska läggas olistat initialt. Offentlig publicering görs av redaktionen på kommunikations- och marknadsavdelningen på stadsledningsförvaltningen. Om du publicerar material offentligt innebär det att klippet riktar sig till en extern målgrupp. Det blir då också sökbart för alla och uppladdningen aviseras för kanalens prenumeranter. Olistade klipp är inte däremot inte sökbara. Det krävs att du har en länk för att hitta klippet, eller att det ligger inbäddat någonstans, till exempel på intranätet.
  • Allt som publiceras externt på stadens Youtube ska som standard följa stadens varumärkesprofil och allt ska textas. Även interna produktioner som görs för exempelvis intranätet ska textas.
  • Klippen ska alltid ha en tydlig titel och beskrivning samt helst ha en anpassad tumnagelbild.
  • Musik får endast användas om vi har tillstånd att använda den enligt upphovsrättsskydd. Tänk på att det även gäller bakgrundsmusik eller när vi spelar in exempelvis en konferens där någon visar filmer eller bilder. När ett filmklipp har fått en notifiering om upphovsrättsskyddat material kan detta resultera i att vi får intäktsgenererande reklam inlagt och påverka rankingen av vårt konto. Filmer som får notifiering om upphovsrättsskyddat material bör tas bort från plattformen eller redigeras för att inte bryta mot upphovsrätten.
  • När du laddar upp en film måste du vara helt säker på att personer som syns i filmen är medvetna om sin medverkan och vad det innebär när filmen läggs upp i sociala medier. En publicering på en plattform som Youtube innebär att eventuella personuppgifter överförs till tredje part, det vill säga det företag som driver det sociala mediet. Publiceringen på sociala medier innebär i de flesta fall också att personuppgifterna överförs till USA. Detta gäller oavsett om din film ligger osynlig, det vill säga olistad eller om den är sökbar på Youtube. Därför ska vi vara restriktiva med att ladda upp filmer med personuppgifter och alltid göra en riskbedömning inför publicering. Vi måste också ta ställning till hur viktig publiceringen är för att vi ska kunna informera om vår verksamhet.
  • Vid uppladdning ska du också ange huruvida filmen är ”anpassad för barn”. Du ska bara ange att den är anpassad för barn om filmen uttryckligen riktar sig till barn. Enligt Youtubes vägledning är det exempelvis om den innehåller skådespelare, figurer, aktiviteter, spel, låtar, berättelser eller andra ämnen som riktar sig till barn. Innehåll för allmän publik är innehåll som kan uppskattas av alla eller som är avsett för tonåringar och äldre. Innehåll för allmän publik ska ses som ”inte anpassat för barn”. Läs mer om vanliga frågor om innehåll som är anpassat för barn på Youtube.
  • Youtubekontot är inget arkiv för inaktuella filmer. Avpublicering av filmer från kontot sker regelbundet. Inför en uppladdning behöver redaktionen på stadsledningsförvaltningen få information om vem som är ansvarig redaktör för filmen och hur länge filmen ska ligga kvar på kontot. Efter ett år avpubliceras filmen från kontot om inget annat avtalas vid uppladdning. Filmer som syftar till att bjuda in till ett evenemang, informera om ett ledigt jobb eller berätta om någon tidsbegränsad nyhet avpubliceras när innehållet är inaktuellt. Ansvarig redaktör för filmen ansvarar för att materialet finns sparat någon annanstans än på Youtube och ansvarar även för diarieföring och arkivering utifrån sin förvaltnings dokumenthanteringsplan. 
SNT
Sebastian Nordqvist Thulin

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.