Sociala medier
Jobbar du med sociala medier eller ska du börja göra detta? Här kan du läsa vad vi har för officiella konton för sociala medier, till exempel Facebook, Twitter/X, Instagram, Linkedin och Youtube. Du hittar också regler och rutiner för hur vi använder våra sociala medier.
Gemensamt för allt vårt kommunikationsarbete i sociala medier är att erbjuda möjligheter till medskapande och dialog.
Instruktioner för sociala medier
Stadsledningsförvaltningen i form av avdelningen för kommunikation och näringsliv (Facebook och Instagram) och HR-avdelningen (LinkedIn) ansvarar för våra stadsgemensamma konton. Helsingborgs kontaktcenter har ett särskilt uppdrag att besvara frågor som kommer in via kanalerna och i vissa fall för att svara på kommentarer i flödet – där har olika förvaltningar olika upplägg.
Stadens strategi för sociala medier (Pdf 105 kb).
På den här länken har vi samlat information om hur du hanterar personuppgifter, vad som gäller med bildrättigheter och hur innehållet på sociala medier ska dokumenteras.
Instruktioner för sociala medier – personuppgiftshantering mm.
Gå med i teamet Kommunikation i Helsingborg
I Kommunikation i Helsingborg – Samarbete på Teams finns en särskild kanal för samarbetet om sociala medier. Där tipsar vi varandra om hur man skriver bra inlägg, hjälps åt att hantera krångliga kommentarer och mycket annat. Kommunikationsavdelningen på din förvaltning kan lägga till dig i teamet.
Alla sociala medier i Helsingborgs stad
Varje förvaltning hanterar och ansvarar för sin egen närvaro i sociala medier. De som är redaktörer ansvarar för att våra rutiner följs. Alla förvaltningar ska kartlägga sin närvaro i sociala medier och uppdatera listan över stadens aktuella konton.
Kontakta avdelningen för kommunikation och näringsliv på SLF om sociala medier
Saknar du något konto på listan, vill du tipsa om material till något av stadens officiella konton eller fråga om råd? Kontakta kommunikation@helsingborg.se.