Utbildning för nyblivna redaktörer

Alla intranätredaktörer ska ha genomgått en utbildning för att få grundläggande redaktörskunskaper.

I utbildningen får du lära dig grunderna i:

  • vår WordPresslösning
  • tillgänglighet
  • klarspråk
  • sökmotoroptimering.

Detta är viktigt för att arbetet på förvaltningsintranäten ska kunna skötas självständigt av förvaltningarna, för att informationen på förvaltningsintranäten ska bli tillgänglig för alla och för att sökfunktionen ska fungera så effektivt som möjligt.

Supportansvarig på redaktionen ger utbildningar vid behov, bland annat i samband med att du har beställt ett nytt förvaltningsintranät.

Den som är ansvarig chef anmäler till webbredaktionen@helsingborg.se vilka som ska jobba som redaktörer och som behöver utbildning i publiceringsverktyget.

WordPress

En intranätredaktör ska ha grundläggande kunskaper i WordPress.

Du ska kunna:

  • skapa, uppdatera och avpublicera sidor. Flytta sidor i strukturen.
  • jobba med moduler och areor (till exempel kunna skapa kontaktrutor, listor, tabeller, formulär, index, göra puffar och relaterade länkar).
  • kunna ladda upp bilder och dokument i mediebiblioteket och publicera dem på sidorna.
  • bädda in till exempel socialt flöde, filmer och kartor.
  • skriva nyheter och nyhetspublicering.

Klarspråk

En intranätredaktör ska ha genomgått klarspråksutbildning. Klarspråk innebär att vi skriver vårdat, enkelt och begripligt.

Tillgänglighet

En intranätredaktör ska ha grundläggande kunskaper i tillgänglighet. Det handlar bland annat om att tala om för dem som läser informationen på en sida vad som händer när de klickar på en länk och att länka till dokument och till andra sajter på rätt sätt.

Sökmotoroptimering

För att sökfunktionen ska fungera så bra som möjligt ska en intranätredaktör ha förståelse för hur sökfunktionen fungerar och kunna sökoptimera sina sidor.